2017. szeptember 29., péntek

4. nap - Tordai hasadék

Tordai hasadék beszámoló

Negyedik itt-töltött napunkon a Tordai hasadékban túráztunk. Séta közben különböző növényeket láthattunk, a patakban pedig kis ebihalakat figyelhettünk meg. Kísérőnk volt egy kutya. Kapaszkodós, csúszós és meredek részekkel is találkoztunk. Csak madárcsiripelés törte meg a csendet. A patak csobogása pedig szép aláfestő zajként szolgált. Bár a csúszós köveken való haladás igazi próba elé állított minket, mégis mindvégig megmaradt a jó hangulat. Az út végén pihenőt tartottunk, ettünk. A visszaúton már könnyebben vettük az akadályokat. Mielőtt felszálltunk a buszra, vásároltunk kürtöskalácsot és egyéb tárgyakat.

A Tordai hasadék
A Torockói-hegységben található nem messze tordától a neve is innen ered. A hasadék teületét 1938-ban védetté nyílvánították. 2 km hosszú szakadékon az Aranyosba ömlő Hesdát-patak folyik át. A hasadék két oldalán Peterdi-gerinc és a Kövesbérc-Szindi mészkőgerinc húzódik, a falak több száz meter magasak. A falakban több feltárt barlang is van van, ezek közül a legismertebb barlang a Tündérvár. A legenda szerint a barlangban
tündérek laknak. Szent György-nap éjjelén megnyílik a barlang, akkor hordják ki a tündérek a kincseket. Növényvilága nagyon gazdag, hiszen kb 1000 növényfajt találunk a hasadék mindössze 2 km szakaszán. A hasadék szikláin a fali gyík az uralkodó. A patak melletti erdő jellegzetes kétéltű faja az erdei béka. A hasadék több legendát is őriz, ezek közül a két legfontosabb a keletkezéséről szól. Az első legenda szerint a Tordai-hasadék akkor keletkezett amikor Szent László a kunokkal harcolt de menekülnie kellet eközben Istenhez fohászkodott és a hegy kettéhasadt. Ennek a legendának a másik változatában Szent László lovának nyomában keletkezett a hasadék ami elméletileg ma is látható.
De valójában a hasadék egy barlangrendszer volt mely beomlott és a víz romboló munkájának köszönhetően kialakult a ma látható hasadék.

Készítette: Kónya Viola                           Győri Zsófia              Uzonyi Péter            Burányi Botond